Klumme: Gamification og nye AI-muligheder i detailhandlen
I 2024 vil den teknologiske udvikling forsætte med at præge udviklingen mange steder inden for detailhandlen.
Ikke mindst skal vi holde øje med de muligheder, som gamification og nye AI-understøttede funktioner bringer med sig - 2024 bliver året for gamification i stor skala.
Mens nogle virksomheder allerede har integreret gamification i deres strategier, vil tendensen øges markant i 2024.
Indtil nu har vi set, hvordan gamification har været anvendt i marketingkampagner, der trækker på nye web3-teknologier. Med teknologier som f.eks. holografiske, AR (augmented reality) og digitale assets bliver det endnu mere interessant.
I 2023 har flere luksusmærker været førende, når det gælder om at udnytte mulighederne i web3-teknologierne, men flere veje for udbredelsen af gamification vil komme fra detailhandlere.
Detailhandlere, som opererer i større skala, herunder supermarkeder og FMCG-aktører (Fast Moving Consumer Goods) forbereder sig på at samarbejde om såkaldte gamified-oplevelser.
Det handler ikke alene om at skabe engagement, men har også potentiale til at række ind i arbejdet med loyalitetsprogrammer. De detailhandlere, som kommer hurtigt i gang, vil tiltrække både opmærksomhed og kunder.
AI-funktioner med god mening
Brugen af AI (kunstig intelligens) i detailhandlen har været i gang i en del år nu.
Der er investeret betydeligt i at kunne udnytte data og opnå håndgribelige resultater, og i 2024 forventer vi at se frugterne af disse bestræbelser.
Detailhandlere kan udnytte AI til at forudsige kundepræferencer og tendenser med større præcision.
Det handler om at ramme rigtigt.
På den ene side vil overproduktion føre til overskudslagre, hvilket ikke kun øger detailhandlerens CO2-aftryk, men også resulterer i reduceret fuldprissalg på grund af overskydende lager. På den anden side vil underproduktion medføre forpassede muligheder og utilfredse kunder.
AI er et værktøj, der muliggør en mere omhyggelig afvejning af produktions- og lagerbehov, så det mere præcist kan tilpasses efterspørgslen og bane vej for optimering gennem hele forsyningskæden.
Tidligere klummer på RetailNews
- Sproget er lige så vigtigt som produktet i e-commerce - Frederik Riskær Pedersen, adm. direktør i EasyTranslate
- Hjælp, jeg er leder i et startup - Mads Andreas Olesen, stifter og CEO i mxney.io
- Digital infrastruktur er erhvervslivets rammevilkår #1 - Poul Noer, fagchef for telepolitik i Dansk Erhverv
- Retail Media er blevet Amazon og Walmarts store pengemaskine - nu følger nordiske detailkæder trop - Jakob Bak, Senior Vice President og co-founder i Adform
- Alt for mange brands glemmer mobilen - Jesper Boye, administrerende direktør i Solteq
- Digitale løsninger i retail skaber øget behov for indendørsdækning - Jesper Kramer, Head of Commercial, Cellnex Danmark
- Skru op for julemusikken trods udsigt til faldende forbrug - Thomas Wahl, administrerende direktør i brancheforeningen Dansk Markedsføring
- Irma var - og bliver forhåbentlig igen - al dansk mads målestok - Steffen Andersen, formand Verdens Bedste Fødevarer
- Flotte ord og intentioner er ikke nok, når vi snakker genanvendt elektronik - Tina Høgsted Svanberg, direktør Greenmind
- Selvstændige detaillister kan forhindre butiksdød i byen - Bruno Christensen, detailhandelsanalytiker
- Tilbudsaviserne har stadigvæk deres eksistensberettigelse - Jannick Nytoft, direktør De Samvirkende Købmænd
- Et AI-boost til omnichannel - Klaus Valeur Leffers, direktør Valeur Group A/S
Artiklen er en del af temaet Klummehjørnet.